Studium@WWW

Gazeta internetowa słuchaczy Studium Dziennikarskiego przy Akademii Pedagogicznej w Krakowie - Wydanie 2007/2008

Reportaż
Wywiad
Felieton
Prasa
Radio
Telewizja

Pozostałe teksty w rozdziale

Rozmowa z Panem Rafałem Krawczykiem współwłaścicielem firmy Shoper.pl

Edyta Chrustek

Wirtualny h@ndel

Edyta Chrustek: Państwa firma istnieje na polskim rynku od 4 lat, proszę zdradzić tajemnicę, co było przyczyną, że postanowił Pan napisać sklep internetowy, który potem miał być sprzedawany polskim klientom. Skąd wtedy taki pomysł?

Rafał Krawczyk: Inicjatywa tworzenia oprogramowania narodziła się dosyć niespodziewanie. Dokładnie 4 lata temu nasza firma planowała otworzenie komputerowego sklepu internetowego, szukaliśmy oprogramowania, które pozwoliłoby nam sprzedawać online, niestety nasze poszukiwania zakończyły się niepowodzeniem. Nie znaleźliśmy programu, który spełniałby nasze oczekiwania, pozwalał w łatwy sposób rozpocząć sprzedaż online. Doszliśmy do wniosku, że firm, które są w podobnej sytuacji może być więcej, znaleźliśmy niszę na rynku oprogramowania i postanowiliśmy napisać własny program do prowadzenia sklepu. Rynek polski w tamtym okresie w tej branży dopiero raczkował, zatem pomysł miał wielką szansę powodzenia. Myślę, że ten cały okres pokazał, że właśnie tak też się stało.

No właśnie. Od dłuższego czasu obserwujemy rozwój rynku e-commerce, a przez ostatni rok liczba Polaków kupujących w sieci wzrosła. Jak Pan myśli co jest główną przyczyną takiego wzrostu?

Na wzrost sprzedaży online składa się wiele czynników między innymi rosnąca liczba sklepów internetowych bogatych w atrakcyjne oferty. Poprawa koniunktury pozwala handlowcom na inwestowanie w nowe kanały sprzedaży a takimi są sklepy internetowe. W niedługim czasie tylko prowadzenie eSklepu pozwoli na istnienie realne. Sprzedaż za pośrednictwem internetu jest bardzo wygodna: zarówno dla sprzedawcy, jak i dla kupującego. Niebagatelną rolę odgrywa również wzrost dostępności kart płatniczych, umożliwiających płacenie w sieci. Dodatkowym atutem sklepów internetowych jest fakt, że sprzedającym może być każdy. Nie trzeba być informatykiem i specem od handlu w jednej osobie.

To prawda, natomiast drugą stroną medalu takiego wirtualnego kupowania jest ryzyko oszustwa. Ciężko coś kupić również bez fachowej porady, a nawet ostatnio usługi Poczty Polskiej nie są najlepszej jakości. Niektóre sklepy wymagają płacenia za usługi kartą kredytową, a to już wiąże się z udostępnieniem danych, na które mogą polować cyberprzestępcy. Jak zatem wygląda sprawa bezpieczeństwa?

Transakcje, obsługiwane przez dostępnych na polskim rynku operatorów płatności online zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa. Najnowsze metody szyfrowania danych w połączeniu ze światowej klasy platformą sprzętową gwarantuje niezawodność dokonywanych transakcji. Podczas zakupów należy zwracać uwagę, czy sklep umożliwia zakupy z szyfrowaną transmisją danych, czyli czy przy adresie strony, na której robimy zakupy, pojawia się kłódeczka.

Proszę pamiętać, że wiele sklepów internetowych ma swoje odpowiedniki w "realu" co również zwiększa ich wierzytelność.

W sklepie internetowym można uzyskać wyczerpującą informację o towarze, do dyspozycji są maile, telefony, chaty, czasami klient dokonujący zakupu przez internet potrafi wysłać dziesiątki maili z zapytaniem, zanim transakcji dokona.

W chwili obecnej na arenie sklepów internetowych mamy wielu dobrych i popularnych "graczy", ostatnio znana firma home.pl wystartowała z nowym oprogramowaniem business shop, oferując klientom sklep z hostingiem, domeną oraz kuponami promocyjnymi. Czym zatem Shoper.pl zachęci klientów do kupowania?

Wiele firm między innymi home.pl pobiera opłaty abonamentowe, oprogramowanie znajduje się na serwerze, nigdy nie zostaje udostępniony do osoby zakupującej mechanizm do prowadzenia sklepu internetowego. Nasza firma pobiera jedynie jednorazową opłatę za licencję, która jest dożywotnia. Udostępniamy również dostęp do kodu źródłowego, który może być dowolnie modyfikowany względem potrzeb kupującego. Są to główne a zarazem bardzo ważne cechy wyróżniające nasz produkt, który po zakupie staje się fizyczną własnością kupującego.

Czy firma Shoper.pl zamierza w najbliższej przyszłości poszerzyć swoją gamę produktów, jakie są jej najbliższe plany ?

Zdecydowanie pozostaniemy przy sklepie internetowym, chcemy w dalszym ciągu go rozwijać, udoskonalać. Na polskim rynku e-commerce jest jeszcze wiele do zrobienia. Chcemy umocnić naszą pozycję na rynku.

Jak by Pan zachęcił człowieka nie związanego z branżą, do zakupu oprogramowania Shoper.pl?

Nasze oprogramowanie jest jednym z najczęściej wybieranych programów tego typu, uruchomiliśmy ponad 1700 sklepów, a wzrost liczby wdrożeń w roku 2008 w stosunku do 2007 to ponad 100% - te liczby mówią same za siebie. Stworzone przez nas oprogramowanie jest proste i intuicyjne, jednocześnie posiada szereg rozbudowanych funkcji wspomagających sprzedaż przez internet.

Życzę zatem dalszych sukcesów i bardzo dziękuję za rozmowę.

Copyright © Studium Dziennikarskie 2007 - 2008
Studium Dziennikarskie |Akademia Pedagogiczna |Strona główna | Archiwum Studium@WWW | Redakcja