Monika Stanisławska
Dziennikarstwo i świat mediów
nowa edycja pod red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego
Gatunki dziennikarskie
Od niedawna na półkach księgarni dostępna jest nowa edycja książki "Dziennikarstwo i świat mediów" pod redakcją Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego. Jest to już czwarte wydanie cieszącej się dużą popularnością wśród studentów dziennikarstwa oraz młodych adeptów tego zawodu książki wydawanej wspólnie przez Studium Dziennikarskie Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Nowe wydanie charakteryzuje się przede wszystkim większym, niż dotychczas formatem i objętością. Szata graficzna okładki została nieznacznie zmodyfikowana, choć sam jej układ pozostał bez zmian. Książka została wzbogacona o szereg nowych artykułów, a te, które były obecne w poprzednich wydaniach zostały w większym lub mniejszym stopniu zmienione i uzupełnione. Układ czterech głównych działów: I. Z teorii i historii mediów, II. Genologia i retoryka dziennikarska, III. Zagadnienia warsztatu dziennikarskiego, IV. Konteksty dziennikarstwa, składających się na całość nie uległ zmianie, ale każdy z nich został poddany rozbudowie. Poważnie rozszerzony został dział poświęcony technologii i specyfice przekazów elektronicznych (Marek Hołyński "Nowe technologie w mediach", Marek Staniewicz "Dziennikarstwo on-line"), a także samemu zawodowi dziennikarza, który pomimo niezmienionych podstaw, w świecie komercji i bezlitosnej konkurencji wciąż podlega przemianom (Teresa Sasińska-Klas "Dziennikarstwo – zawód czy wyzwanie?"). Sporo miejsca zostało także poświęcone nowym, pokrewnym dziennikarstwu zawodom, które wzbudzają coraz większe zainteresowanie młodych ludzi. Tutaj na szczególną uwagę zasługują teksty: Henryka Pietrzaka "Rzecznik prasowy w przestrzeni medialnej" oraz Jarosława Flisa "Public relations". Czytelnicy książki mogą ponadto zaznajomić się ze specyfiką mediów w Polsce i za granicą, z zagadnieniami prawnymi i etycznymi zawodu dziennikarza, z funkcjami reklamy i jej psychologią, a także tajnikami technologicznymi prasy, radia i telewizji. Mogą również poznać refleksje dziennikarzy o ich własnym warsztacie oraz o przyszłości mediów.
Autorzy starali się stworzyć możliwie pełny opis współczesnych mediów, zawodu oraz roli dziennikarza, a także aktualnego stanu wiedzy o środkach komunikowania. Ich intencją było również przedstawienie głównych tendencji zmian zachodzących zarówno w mediach tradycyjnych, jak i nowych oraz ich wzajemnych relacji. W konsekwencji książka obejmuje bardzo szeroki zakres wiedzy o mediach: ich historię, stan obecny, możliwości rozwojowe oraz ich usytuowanie w perspektywie socjologicznej, antropologicznej, prawnej oraz etycznej i jest bez wątpienia najlepszym obecnie kompendium wiedzy o współczesnych mediach stworzonym przez cenionych fachowców tej dziedziny.
_________________
Dziennikarstwo i świat mediów – nowa edycja pod red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego, Kraków 2008
![]() |
Gatunki dziennikarskie |
Od niedawna na półkach księgarni dostępna jest nowa edycja książki "Dziennikarstwo i świat mediów" pod redakcją Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego. Jest to już czwarte wydanie cieszącej się dużą popularnością wśród studentów dziennikarstwa oraz młodych adeptów tego zawodu książki wydawanej wspólnie przez Studium Dziennikarskie Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Nowe wydanie charakteryzuje się przede wszystkim większym, niż dotychczas formatem i objętością. Szata graficzna okładki została nieznacznie zmodyfikowana, choć sam jej układ pozostał bez zmian. Książka została wzbogacona o szereg nowych artykułów, a te, które były obecne w poprzednich wydaniach zostały w większym lub mniejszym stopniu zmienione i uzupełnione. Układ czterech głównych działów: I. Z teorii i historii mediów, II. Genologia i retoryka dziennikarska, III. Zagadnienia warsztatu dziennikarskiego, IV. Konteksty dziennikarstwa, składających się na całość nie uległ zmianie, ale każdy z nich został poddany rozbudowie. Poważnie rozszerzony został dział poświęcony technologii i specyfice przekazów elektronicznych (Marek Hołyński "Nowe technologie w mediach", Marek Staniewicz "Dziennikarstwo on-line"), a także samemu zawodowi dziennikarza, który pomimo niezmienionych podstaw, w świecie komercji i bezlitosnej konkurencji wciąż podlega przemianom (Teresa Sasińska-Klas "Dziennikarstwo – zawód czy wyzwanie?"). Sporo miejsca zostało także poświęcone nowym, pokrewnym dziennikarstwu zawodom, które wzbudzają coraz większe zainteresowanie młodych ludzi. Tutaj na szczególną uwagę zasługują teksty: Henryka Pietrzaka "Rzecznik prasowy w przestrzeni medialnej" oraz Jarosława Flisa "Public relations". Czytelnicy książki mogą ponadto zaznajomić się ze specyfiką mediów w Polsce i za granicą, z zagadnieniami prawnymi i etycznymi zawodu dziennikarza, z funkcjami reklamy i jej psychologią, a także tajnikami technologicznymi prasy, radia i telewizji. Mogą również poznać refleksje dziennikarzy o ich własnym warsztacie oraz o przyszłości mediów.
Autorzy starali się stworzyć możliwie pełny opis współczesnych mediów, zawodu oraz roli dziennikarza, a także aktualnego stanu wiedzy o środkach komunikowania. Ich intencją było również przedstawienie głównych tendencji zmian zachodzących zarówno w mediach tradycyjnych, jak i nowych oraz ich wzajemnych relacji. W konsekwencji książka obejmuje bardzo szeroki zakres wiedzy o mediach: ich historię, stan obecny, możliwości rozwojowe oraz ich usytuowanie w perspektywie socjologicznej, antropologicznej, prawnej oraz etycznej i jest bez wątpienia najlepszym obecnie kompendium wiedzy o współczesnych mediach stworzonym przez cenionych fachowców tej dziedziny.
_________________
Dziennikarstwo i świat mediów – nowa edycja pod red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego, Kraków 2008