Logo AP
Gazeta Studium Dziennikarskiego przy Akademii Pedagogicznej w Krakowie
Powrót   I rok II rok Jubileusz
 
Wywiad
Reportaż
Felieton
Prasa
Radio
Telewizja
O Studium
Wystąpienia
Fotoreportaż
Autorzy

Pozostałe wywiady

Joanna Paciorek

Graj i zarabiaj

Rozmowa z Krzysztofem Kubicą, zagorzałym fanem gier internetowych

Kiedy dostałeś swój pierwszy komputer?

To było bardzo dawno temu, w drugiej klasie szkoły podstawowej, kiedy praktycznie nikt jeszcze nie posiadał komputerów. Moda na nie dopiero się rodziła. To był jeden z pierwszych komputerów domowych. A co najśmieszniejsze - po kilku latach sprzedałem go drożej niż kupiłem.

Jak zaczęła sie Twoja przygoda z grami komputerowymi?

A co innego może robić dzieciak z komputerem? Na początku ojciec przynosił mi gry od swoich kolegów z pracy, a później gdy coraz więcej kolegów miało komputery w domu, sami wymienialiśmy się grami.

Jak często i długo grasz?

Chyba trochę za dużo... ale jak mam czas i mi się nudzi to codziennie.

Ile to jest przeważnie godzin tygodniowo?

Około 35, ale są dni, kiedy spędzam bardzo dużo czasu grając, a są też i takie, kiedy nie gram w ogóle.

Czym różnią się gry komputerowe od internetowych?

Podstawowa różnica jest taka, że w gry internetowe można grać tylko w sieci i potrzebna jest do tego druga osoba, gra samemu jest niemożliwa.

Na czym polegają płatne gry internetowe?

Oprócz tego, że zwykle trzeba zapłacić za ich kupno (chociaż czasem są darmowe), to płaci się po prostu abonament bądź wykupuje się go na jakiś określony okres czasu i dzięki temu można korzystać z gry, potem konto zostaje zamrożone i żeby móc dalej grać, trzeba znowu wykupić kolejny abonament.

Co w tych grach jest takiego, że ludzie są skłonni za to płacić?

Są to głównie gry typu RPG - czyli gry, w których tworzymy, sterujemy i wcielamy się w bohatera. To bardzo wciąga, gdyż możemy sobie stworzyć własne, nowe życie i grać na wirtualnych światach. Na to, czy gra się przyjmie i zyska wielu zwolenników, którzy za nią zapłacą, składa się wiele czynników: grafika, grywalność, pomysł, itd. Gry te są cały czas rozwijane i modyfikowane, wprowadzane są nowe elementy, z których część to pomysły i sugestie samych graczy. Natomiast gra w którą sam gram - Warcraft - ma jedną rzecz, której nie mają inne gry - historię. Świat, w którym rozgrywa się akcja, rozwijał się od roku 1994 poprzez trzy gry, jednak były to gry innego typu, ale dzięki temu, że teraz możemy brać udział w tym co się dzieje po tych trzech grach, jest to tak wciągające i dlatego gra w to ponad 1.5 mln ludzi na całym świecie.

Czy w jakiś sposób ma się kontak z innymi graczami?

Cały czas, na tym polegają te gry. Poznajesz ciekawych ludzi, zyskujesz nowych przyjaciół, żyjesz z nimi w jednym świcie - świecie stworzonym przez grę i samego siebie, jak też wspólną pracę. Gracze mogą spotykać sią na zlotach.

Jak wygladają takie zloty? Kto je organizuje, czemu slużą?

Na mniejszą skalę zloty organizowane są zazwyczaj przez samych graczy, natomiast w skali międzynarodowej często włączają się w to producenci gier. Podczas kilkudniowego zjazdu uczestnicy poznają sią, rozmawiają o swoim wspólnym hobby, rozgrywają turnieje.

Podobno dzięki takim grom można zarabiać. W jaki sposób?

Zarobić można na tym, że wiele osób chce w to grać, ale niestety nie ma wystarczającej ilości czasu, żeby nauczyć się w nią grać i cały czas rozwijać swoją postać. Dlatego właśnie niektórzy skłonni są płacić innym za rozwijanie ich postaci i przechodzenie kolejnych poziomów. A ile można zarobić to zależy od dwóch rzeczy - od tego jak dobrze gramy oraz jak bardzo klientowi zależy na swojej postaci, a w związku z tym - ile jest w stanie zapłacić. Dziennie można zarobić około 30 zł, chociaż ostatnio udało mi się zarobić prawie 70 zł w jeden dzień.

Czy jest gra, która nigdy się nie znudzi?

Chyba nie ma takiej gry. W dłuższej perspektywie wszystko się może kiedyś znudzić, ale są gry w które można grać bardzo dużo.

Jakie to są gry?

Są to głównie gry właśnie internetowe typu Quake, World of Warcraft, Counterstrike bądź też jakieś kultowe gry, w które można grać samemu np. Sensible Word of Soccer albo Cywilizacja.

Dziękuję za rozmowę.

Ja również.

Logo AP
rok akademicki
2005 / 2006

Copyright ©Studium Dziennikarskie 2005 - 2006